Sunday 8 July 2012

Migraine Headaches

Apa yang menyebabkan Migrain?
Tidak semua ahli sains bersetuju tentang apa yang menyebabkan migrain. Ramai yang percaya bahawa migrain disebabkan oleh merapatkan dan mengembangkan saluran darah di dalam otak. Terdapat juga teori bahawa tahap bahan kimia tertentu di dalam otak boleh menjejaskan sistem saraf yang mengawal kesakitan.

Biar apa pun sebabnya, pakar-pakar bersetuju bahawa pencetus perkara yang berbeza (ditolak) migrain dalam orang-orang yang mempunyai mereka. Bagi sesetengah orang, makan makanan tertentu membawa sakit kepala atau migrain. Yang lain mendapati bahawa tidur terlalu lama (atau terlalu sedikit) menimbulkan serangan migrain.

Beberapa pencetus migrain biasa adalah:

tekanan
haid
melangkau waktu makan
kafein terlalu banyak
makanan tertentu (alkohol, keju, pizza, coklat, ais krim, makanan berlemak atau bergoreng, daging makan tengah hari, anjing panas, yogurt, aspartame, atau apa-apa dengan MSG, perasa sering digunakan dalam makanan Asia)
perubahan corak tidur secara tiba-tiba
perubahan tahap hormon
merokok
cuaca perubahan
perjalanan
Pakar percaya bahawa kemungkinan mendapat migrain diwarisi. Jika salah seorang ibu bapa anda mendapat migrain, anda mempunyai peluang yang lebih baik mempunyai-jenis sakit kepala daripada seseorang yang tidak mempunyai sejarah keluarga daripada migrain.

Apakah Serangan Migrain Seperti?
Paling migrain lepas dari 30 minit hingga 6 jam dan ada yang boleh bertahan beberapa hari.

Migrain setiap bermula berbeza. Sesetengah orang tidak berasa hak. Cahaya, bau, atau bunyi boleh mengganggu mereka atau membuat mereka berasa lebih teruk. Kadang-kadang, jika mereka cuba untuk meneruskan rutin biasa selepas migrain mula, mereka mungkin menjadi loya dan muntah. Sering kesakitan bermula pada sebelah kepala sahaja. Cuba untuk melakukan aktiviti fizikal boleh memburukkan lagi keadaan kesakitan.

Sesetengah orang mendapat aura, sejenis amaran bahawa migrain adalah dalam perjalanan. Aura yang paling biasa termasuk penglihatan kabur dan melihat titik merah, bola berwarna, garisan bergerigi, atau lampu terang atau berkelip atau berbau bau yang tertentu. Aura yang hanya boleh dilihat pada sebelah mata. Aura biasanya bermula kira-kira 10 hingga 30 minit sebelum permulaan migrain. Sesetengah individu mengalami jam firasat migrain untuk hari sebelum sakit kepala sebenar. Ini adalah sedikit berbeza daripada aura dan boleh menyebabkan keinginan anda kepada makanan yang berbeza, dahaga, cepat marah, atau perasaan tenaga yang sengit.

Sesetengah orang dengan migrain juga mempunyai kelemahan otot, kehilangan rasa mereka koordinasi, tersandung, atau malah mempunyai masalah bercakap sama ada sebelum atau ketika mereka mempunyai sakit kepala.









No comments:

Post a Comment